Jäsenkirjeet

Jäsenkirje 1/2021

pastedGraphic.png

Tyrvään seudun Kotiseutuyhdistys ry:n toimintaa vuonna 2021

Tyrvään seudun Kotiseutuyhdistyksen 89. toimintavuosi jatkuu koronarajoitusten merkeissä. Vuosikokous pidettiin vallitsevien olosuhteiden takia etäkokouksena. Käsiteltiin kokousasiat.

Kevääksi ja kesäksi 2021 ei  toistaiseksi  ole suunniteltu retkiä.

Vuosikokouksen päätöksiä: Hallituksen puheenjohtaja Erkki Välimäki ja varapuheenjohtaja Mauno Westergren, muut jäsenet Erkki Aaltonen, Annikki Kärki, Matti Valtteri Lehtinen, Outi Metso, Tapio Paavonen, Tuija-Maija Pullinen, Outileena Uotila ja Maiju Vuorenoja.

Sastamalan seudun museon kyläkumppani

Tyrvään seudun Kotiseutuyhdistys on Sastamalan seudun Museon vuoden 2021 kyläkumppani Etsimme tietoja vanhan Vammalan kioskeista sekä valmistelemme syksyllä avattavaa näyttelyä. Kotiseutuyhdistys on Museon neljäs kyläkumppani. Vanhan Vammalan kioskeista koottu aineisto julkaistaan museon verkkoarkisto Topoteekissa osoitteessa sastamala.topoteekki.fi.  Lisäksi kyläkumppanuuteen liittyy Sastamalan seudun Museon näyttely, joka jatkuu vuoden 2022 elokuulle asti. Aihe liittyy 90 v täyttävän Kotiseutuyhdistyksen ja Sastamalan seudun Museon toimintaan.

Luentoja ja tapahtumia:

Mikäli rajoitukset antava myöden, järjestetään seuraavat tilaisuudet:

Tyrväällä syntyneen Antero Wareliuksen syntymästä tulee kuluneeksi 200 vuotta ja merkkivuoden tapahtumia on luvassa syyspuolella. Yhteistyötä tehdään Pukstaavin ja Sastamalan kaupungin kulttuuripalvelujen kanssa.

Tyrvään Mantan päivää vietetään perinteisesti 26.10.2021 Pukstaavissa.

Erkki Aaltosen luennot jatkuvat  mahdollisuuksien mukaan.

Jäsenasiaa:

Jäsenmaksut vuonna 2021: vuosijäsen 10 euroa ja ainaisjäsen 150 euroa.
 Yhdistyksemme jäsenille myönnämme 20% alennuksen kustantantamiemme kirjojen normaalihinnasta, kun kirja ostetaan yhdistykseltä suoraan esim. PopUp myymälästä.

Kirjan saralta

Yhdistys julkaisee juhlavuonna näköispainoksen Antero Wareliuksen kirjasta ”Kertomus Tyrvään pitäjästä 1853”. Ensimmäinen painos oli  julkaisusarjassamme numero V vuodelta 1938.  Muita julkaisuja: Jari Mäkelän vesiliikenteestä kertova teos sekä Tapio Paavosen Keikyän riippusilta.

Kirjojen PopUp -myyntiä  on Jaatsin piharakennuksessa. Ajankohdista  myöhemmin. Myymme kirjojamme ja isäntäviirejä myös nettisivujemme kautta. os. tyrvaanseudunkotiseutuyhdistys.fi.

Yhteinen hanke Huittisten kotiseutuyhdistyksen kanssa

Tyrvään seudun Kotiseutuyhdistys ry hallinnoi ”Historiallinen Turuntie -hanketta” , yhteistyökumppanina on Huittisten kotiseutuyhdiystys ry. Tarkoituksena on nostaa esille tietämystä vuosisataisesta postireitistä ja kehittää sen historiallista ja matkailullista merkitystä. Esiselvityshanke sai 10.000 euroa avustusta Joutsenten reitiltä. Hanke päättyy vuoden 2022 lopussa. Hankekoordinaattorina toimii hallituksemme jäsen Outileena Uotila.

Lisätietoa saa nettisivultamme.

Yhdistyksemme nettisivuosoite on tyrvaanseudunkotiseutuyhdistys.fi. Olemme myös facebookissa  ja instagramissa. Ilmoitukset julkaisemme Tyrvään Sanomissa.

Otamme kiitosmielellä vastaan toimintaamme ja kotiseutuun liittyviä ideoita ja toiveita.

Hyvää kesää toivottaen

Erkki Välimäki, puheenjohtaja, puh. 0400 224225